Yrke

Forum der alle registrerte kan delta i en interaktiv dialog med forskerne. Registrering av nye brukere er avsluttet. For mer informasjon om Fimbulisen og forskningsprosjektet, gå til prosjektets hjemmesider.

Moderator: Forskere

Yrke

Innlegg 8.-10. klasse » 17 Des 2009 13:42

Hei

Me lurer på kva ein oceanograf og ein glasiolog gjer.
har de funne ut noko meir via elefantselene:?:
8.-10. klasse

Re: Yrke

Innlegg olenost » 22 Des 2009 20:31

Hei

Dette spørsmålet burde jeg klare å svare på . Jeg er selv oseanograf så jeg tar det først.

En oseanograf er en som studerer havet. Vanligvis blir ordet oseanograf brukt om de som studerer havets fysikk, men dette heter egentlig fysisk oseanograf. Jeg jobber som fysisk oseanograf i Norsk Polarinstitutt. Jobben min går ut på å prøve å forstå hva som driver havstrømmene. Det kan være vinden som blåser på havets overflate. Eller det kan være at havet blir oppvarmet noen steder og avkjølt andre steder. Dette fører til sirkulasjon i havet. Og så må vi forstå blant annet hvordan jordas rotasjon virker på havstrømmene. TIl dette kan man bruke en roterende tank som vi har gitt en oppskrift på under praktiske øvelser på skolenettsidene. Her på Fimbulisen måler vi strøm og temperatur og salt i havet under isen. Dette bruker vi til å prøve å forstå hva som driver havstrømmene på undersiden av Fimbulisen. I motsetning til hva mange tror så er havstrømmene ikke særlig godt forstått. Dermed er det mye å ta tak i som oseanograf.

En glasiolog er en som studerer isbreer. Isbreer ligger ikke rolig, men beveger seg. De renner av gårde som en tykktflytende væske. Igjen er det masse vi ikke forstår, og som glasiolog er det masse å finne ut av.

Både glasiologer og oseanografer er forskere, i alle fall vi som er her nede på Fimbulisen. Både som oseanograf og som glasiolog kan man jobbe på forskjellige måter. Man kan spesialisere seg på å måle i isen eller i havet. Da må man reise mye på ekspedisjoner slik som denne til Fimbulisen. Arbeidet vi gjør her på Fimbulisen er nok et ganske typisk arbeid for en glasiolog, men for en oseanograf er det ganske spesielt. Som oseanograf er en som oftest på en båt langt til havs, men det vi gjør her på Fimbulisen er å bore gjennom isen og måle under. Dermed er vi ikke på båt, men allikevel måler vi i havet.
En annen måte å jobbe på som oseanograf og glasiolog er å jobbe teoretisk. Da jobber man f.eks. mye med datamodeller av strømninger i is eller i havet. Da trenger man ikke reise på ekspedisjoner, men kan gjøre mesteparten av jobben på kontoret. Ofte jobber nok både glasiologer og oseanografer både med målinger og med teori. Det kan være ganske fint da man får litt avveksling i jobben.

Når det gjelder seldataene så har vi funnet ut ganske mye fra dem. Mer informasjon om dette kommer på nettsida etter av vi kommer hjem. Selene har svømt i havet utenfor Fimbulisen fra februar til november 2008. Med sine instrumenter som de har limt på hodet måler de temperatur og salt i havet, og perioden fra februar til november er vinteren her nede. I denne perioden er alt dekket av is og ingen båt klarer å komme seg inn her i den tiden. Derfor er seldataene spesielt nyttige for oss. I løpet av våren kommer jeg til å skrive en artikkel om dette som jeg skal legge ut på nettsiden. Da vil dere få vite mer i detalj hva vi har lært fra disse målingene.

Hilsen
Ole Anders
olenost

Gå til Diskusjon for elever, lærere og forskere

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest