Forum der alle registrerte kan delta i en interaktiv dialog med forskerne. Registrering av nye brukere er avsluttet. For mer informasjon om Fimbulisen og forskningsprosjektet, gå til prosjektets hjemmesider.

Moderator: Forskere

Innlegg anne.grethe.berge » 18 Des 2009 15:17

Eg ser at de har lagt på ein peikar til Skype på Fimul-sida. Er det slik at me kan ringa til dykk?

Anne-Grethe :)
anne.grethe.berge

Re: Skype

Innlegg olenost » 21 Des 2009 23:21

Hei
Vi kan ikke skype her fra Fimbulisen. Når vi er tilbake på Troll er det mulig, men det er ikke litt ut i januar. Men er dere interessert i å skype til Troll så er det mulig. Det er også mulig å ringe oss på satelitt telefon, men det er ikke gratis som skype, men koster ca en dollar i minuttet. Det er to telefonnummer
1) +881641441535. Dette har dårligst forbindelse, men er lettest å nå oss på.
2) +870772245440. Best forbindelse, men her er vi ofte ikke tilgjengelige.
Ellers synes vi at det er fint at dere har tatt i bruk forumet. Håper dere fortsetter med det.
Ole Anders
olenost

Innlegg 8.-10. klasse » 07 Jan 2010 11:39

Når kjem doke til stasjonen på troll?
8.-10. klasse

Innlegg olenost » 10 Jan 2010 22:19

Hei
Vi er på Troll nå, og vi blir her til fredag den 15 januar. Da flyr vi til Cape Town og hjem. Hvis dere vil skype, så kan vi gjøre det. Hit går det også an å ringe uten at det koster mer enn lokaltakst. Nummeret er 77750260, spør etter Ole Anders. Hvis dere ringer før kl 10, så er jeg mest sannsynlig inne hver dag. Skal vi skype, så kan dere f.eks. ringe først sånn at jeg får på pc'en. Dessverre ser det ut til at webkameraet mitt har sluttet å virke og jeg vet ikke om jeg får det i orden. Hva passer best for dere?
Ole Anders
olenost

Innlegg anne.grethe.berge » 13 Jan 2010 23:35

Elevane seier dei vil skriva til dykk på forumet når dei har spørsmål dei lurer på.

Såg om Fimbulisen på nyheitene søndag. Det var overraskande at det ikkje er smelting her. Det var vel ikkje heilt slik de trudde?

Helsa til Oddmund Næs på Troll. Me er jo også frå Kvinnherad (Åkra) - litt spesielt for oss at der er ein frå vår kommune.

De får ha god tur heim! Er det fly til Sør Afrika?

Mvh Anne-Grethe
anne.grethe.berge

Innlegg olenost » 14 Jan 2010 14:59

Hei
Fint om elevene skriver sine spørsmål. Skal prøve å få skrevet skikkelige svar. For øyeblikket er dere eneste skolen som er aktive.
Vi fikk mye oppmerksomhet gjennom oppslaget i dagsrevyen. Fimbulisen er i et område hvor det finnes forholdsvis varmt vann ganske nære. Det gjør at det har vært usikkerhet rundt om vannet under Fimbulisen er varmt (ca +1 grad) eller kaldt (ca -1.5 til -2 grader). Det vi har slått fast er at vannet er av den kalde typen. Det betyr ikke at det ikke smelter. Det gjør det helt sikkert. Alle isbremmer smelter på bunnen. Men det kalde vannet tyder på at smeltingen er som før, at det ikke er noen forandring. At det smelter betyr ikke at det blir mindre is. Det blir også tilført is ved at det snør på toppen og at is strømmer inn fra kontinentet. Vi skal undersøke budsjettet av is, om isen minker eller øker. Ettersom vannet er kaldt er det sannsynlig at isbudsjettet på Fimbulisen er nær balanse. Men dette skal vi undersøke nærmere når vi analyserer våre data.
Jeg skal hilse til Oddmund. Ser han ikke i nærheten akkurat nå, men jeg ser han til middag.
Ole Anders
olenost

Innlegg anne.grethe.berge » 24 Jan 2010 23:58

Har fått helsing frå Oddmund gjennom kona hans som kjenner ein kollega i Åkra. Gøy!

Ja, eg forstår at eg skreiv litt for unøyaktig til ein oceanograf om innslaget på Dagsrevyen, men takk for presiseringa!
Det er flott å ha skikkeleg topp fagfolk med seg i klasserommet!

Anne-Grethe
anne.grethe.berge

Gå til Diskusjon for elever, lærere og forskere

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest